Jumaat, April 01, 2011

syukur alhamdulillah



semalam, hari bertarikh 31 mac 2011, turn udin pula accident moto ngan wave s.. tapi kali nih.. hancur wave s tu dibuatnya.. keadaan udin agak parah di bahagian kepala.. syukur alhamdulillah, selepas beberapa jam dalam unit rawatan kritikal, dia boleh dibawa ke unit rawatan biasa..

sebenarnya aku tak heran perkara nih boleh berlaku.. tapi tak sangka sampai jadi begini.. ye la, kalau rujuk kepada post aku sebelum nih pasal accident, aku pon terlibat dalam kemalangan dengan moto wave s tu gak.. tapi takde la sampai hancur dibuatnya..

jam dalam lingkungan 9 - 10 malam tadi.. apak memekik memanggil aku dengan mengatakan udin kemalangan sampai pecah kepala.. tersentak aku seketika.. abang aku pon begitu.. dengan pantas abang aku mencapai kunci moto dan gerak ke tempat kemalangan..

waktu sampai kat tempat kemalangan tu agak ramai orang berkerumun.. dalam hati aku.. astaghfirullahalazim.. macam teruk.. tapi aku tetap dengan pendirian aku yang menyatakan si udin tak apa2.. aku turun dari moto dan terus melulu ke udin.. aku melihat jasadnya layu tanpa pergerakan.. kepala udin berlemuran darah.. aku picit perutnya, dan dia kenyitkan mata.. hmm, sempat buat aku tersengih dalam kerisauan.. alhamdulillah masih sedar dan bernafas.. tubuh badan masih sempurna.. cuma bahagian kepala berlumuran darah..

beberapa minit kemudian.. ambulance tiba.. dalam kemalangan nih, udin dan kawannya cedera akibat terlanggar kereta waktu kereta tersebut memasuki simpang.. tapi udin parah dibahagian kepala manakala kawannya cuma cedera ringan pada lengan kiri.. sebelum ambulance bergerak, aku bergegas balik ke rumah untuk ambil kad pengenalan udin.. syukur alhamdulillah, de'an tawarkan diri bawak aku balik ke rumah dengan motonya.. sampai di rumah, aku capai kad pengenalan udin dari mak dan terus kembali ke tempat kejadian untuk memberi kad pengenalan udin kepada jururawat tersebut..

tentang udin, lega hati aku bila tahu dia masih sedar.. tapi apak?.. rasanya nih 1st time aku tengok apak menangis.. ye la, udin tu anak bongsu.. anak kesayangan kalau nak dibandingkan antara kami 5 beradik.. waktu aku accident pada bulan januari lepas.. apak langsung tak menunjukkan reaksi sedih.. cuma kasihan saja.. nasib baik pada malam aku accident tu pak mat ada.. pak mat pujuk apak bawak aku ke hospital untuk dapatkan rawatan pada lengan aku yang dislocated nih..

aku da banyak kali pesan kat udin.. "kau da la takde lesen kau jangan bawak moto".. tapi udin tetap curi2 bawak moto.. pernah sekali waktu camping btn kat kuala selangor dulu, udin curi2 bawak moto aku sampai hancur set depan moto aku.. memang aku kenekan udin kaw2.. sampai sekarang udin tak berani sentuh moto aku.. tapi apakan daya, penangan dan nasihat aku, udin masih dengan perangai degilnya.


p/s : memang susah nak jaga adik lelaki nih.. kalau korang ada adik lelaki sure korang panas dengan perangai dia.. lebih2 lagi yang berperangai degil macam adik aku nih.

Tiada ulasan: